پرداخت قبوض تلفنی ثابت از طریق سامانه 1818

چاپ

 

سرویس پرداخت و پیام رسان 1818 

از آنجایی که همواره یکی از مهمترین علل تردد مشترکان تلفن ثابت به مراکز مخابراتی و بانک‌ها، دریافت فهرست مکالمات، صورتحساب، قبوض المثنی و نیز پرداخت وجوه قبوض بوده است، از سال 84 سرویس پیام رسان (1818) راه اندازی شد که با استفاده از آن، مشترکان می‌توانند علاوه بر پرداخت غیرحضوری هزینه قبوض، از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب خود به شکل شنیداری یا به صورت نمابر آگاه شوند.

 

با استفاده از این سرویس، هم می توان از وضعیت صورتحساب و ریزمکالمات اطلاع یافت و هم می توان نسبت به پرداخت وجه قبض اقدام کرد. مراحل انجام کار به شرح زیر می‌باشد:


در ادامه اعلام می‌شود که برای پرداخت صورتحساب، عدد (1) و برای دریافت ریزمکالمات، و سایر خدمات، عدد (2) شماره گیری شود. برای پرداخت صورتحساب قبض، پس از شماره گیری عدد (1) که در پیام اعلام شده بود، مراحل زیر طی میشود:

  1. برای اطلاع و دریافت ریزمکالمات؛ چنانچه مشترک برای اطلاع از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب تلفن خود، با سیستم تماس بگیرد و اطلاعات همان تلفن را بخواهد، نیازی به وارد کردن رمز عبور نیست، در غیر این صورت مشترک باید نسبت به دریافت یک عدد پنج رقمی بعنوان رمز عبور از مرکز مخابراتی اقدام کند. این دریافت اطلاعات از طریق نمابر نیز امکان‌پذیر است. (دریافت اطلاعات از طریق نمابر نیز نیاز به رمز عبور دارد).
  2. درصورتی که تلفن دولتی و یا شماره‌ای باشد که در سیستم صورتحساب موجود نباشد، شماره وارد شده "غیر معتبر" اعلام می‌شود.

.3درصورتی که مشترک بدهی نداشته باشد، هیچگونه پیامی جهت پرداخت، پخش نمی‌شود ولی برای دریافت ریزمکالمات، پیام رسانی ادامه می‌یابد.   تمامی مشتركین حقیقی و حقوقی تلفن ثابت می توانند بدون نیاز به رمز ازطریق خط تلفن خود و فقط برای همان خط اقدام به دریافت صورت حساب ریزمكالمات بصورت شنیداری کنند.